Niets menselijks is jou als zzp-er vreemd. Zo zal ook jij vast niet alles leuk vinden om te doen. Bovendien zijn er vast en zeker ook werkzaamheden waar je wel eens tegenop ziet. Het liefst stel je dit soort werkzaamheden zo lang mogelijk uit. Maar pas op, want van uitstel komt helaas maar al te vaak afstel. De gevolgen hiervan komen voor jouw rekening en in de meeste gevallen merk je dit direct in de portemonnee.
 
 
 
 
 
 
Hoe mooi het zelfstandig ondernemerschap ook is, jij bent degene die alle verantwoording draagt. Zo moet jij onder andere zorgen voor:

  • factureren
  • btw aangifte
  • afspraak = afspraak
  • werven nieuwe klanten
  • opleveren werkzaamheden

 
Neem deze taken altijd serieus en vermijdt uistelgedrag. Dit kan je namelijk duur komen te staan, in de vorm van boetes of verlies van klanten.

 

Nieuwe klanten werven

Je kunt alleen als zzp-er aan het werk blijven als je voldoende klanten/opdrachtgevers hebt. Nieuwe opdrachtgevers staan meestal niet voor je in de rij. Je zal dan ook zelf actief op zoek moeten gaan naar nieuwe opdrachtgevers, zeker wanneer je pas net als zzp-er aan de slag bent gegaan. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Denk hierbij aan ‘zelf de boer opgaan, of te wel, je gaat zelf actief bedrijven benaderen, maar netwerken is minstens zo belangrijk. Verder kun je nog denken aan het bezoeken van beurzen en soortgelijke evenementen. Veel zzp-ers vinden dit niet het leukste onderdeel van het zelfstandig ondernemerschap. Uitstel ligt op de loer, want ach, je hebt toch al een paar klanten? Met slechts een paar klanten zal jouw inkomen aan de lage klant blijven. Denk dus ook aan de lange termijn. Bovendien is het zo dat wanneer je een nieuwe opdracht in de wacht hebt weten te slepen, het ook nog wel even duurt voordat je hier de financiële vruchten van plukt (gemiddeld genomen twee tot drie maanden).
 

Werkzaamheden tijdig opleveren

Lang niet elke opdracht verloopt vlekkeloos. Vaak is het een combinatie van factoren die ervoor zorgen dat je een opdracht liever uitstelt. Een kritische opdrachtgever in combinatie met een lastige klus, je zal er mee moeten dealen. Je stelt deze opdracht het liefst uit en wellicht heb je zelfs de deadline al eens verzet. Maar pas ook hier mee op! Een opdrachtgever houdt er niet van als jij je afspraken (deadline) niet nakomt. Eén keer zal hij misschien nog accepteren, een tweede keer meestal niet. Dit betekent dat een volgende opdracht van deze klant aan jouw neus voorbij zal gaan. Niet goed voor jouw naam/reputatie en zeker ook niet voor jouw inkomsten. Bovendien heeft het niet tijdig opleveren van de werkzaamheden tot gevolg dat je later dan gepland een factuur stuurt en deze dus ook later dan op gerekend betaald zal krijgen.
 

Aangifte btw

De meeste zzp-ers doen per kwartaal hun aangifte btw. Deze aangifte moet altijd in de maand die direct volgt op het betreffende kwartaal bij de Belastingdienst binnen zijn. Ook is het zo dat het bedrag aan verschuldigde btw in deze zelfde maand op de rekening van de Belastingdienst moet staan. Laat de aangifte btw niet op het allerlaatste moment aankomen. Ben je te laat, dan riskeer je een boete en het laatste wat je wil is de fiscus spekken.
 

Factureren van geleverde goederen/diensten

Het factureren van door jou geleverde goederen en/of diensten is aan wet –en regelgeving gebonden. Door jouw facturen op tijd op te maken en te versturen hou je je niet alleen aan de wet, het is ook nog eens uitermate prettig voor de kasstroom (cashflow) van jouw bedrijf. De Belastingdienst stelt als eis dat je jouw factuur verstuurd moet hebben uiterlijk voor de vijftiende dag na de maand waarin je de goederen/diensten hebt geleverd. Voorbeeld: je hebt op 18 oktober iets geleverd, dan betekent dit dat je uiterlijk 15 november de factuur hiervan moet hebben verstuurd. Als je nu ook nog eens weet dat je vaak nog wel even moet wachten tot facturen betaald zijn (afhankelijk van de betalingstermijn die de opdrachtgever hanteert), dan zie je direct het belang in van het tijdig versturen van jouw facturen. Stel ook dit dus niet uit!
 

Betaal inkomende facturen op tijd

Uiteraard maak je als zzp-er de nodige kosten. Hiervoor ontvang je natuurlijk een factuur. Deze dien je over te maken binnen de overeengekomen betalingstermijn. Indien er wat dit betreft niets is afgesproken, dan dien je je te houden aan de wettelijke betalingstermijn. Deze bedraagt dertig dagen. Stel je het betalen van inkomende factureren uit, dan loop je de kans dat je afgesproken betalingstermijn overschrijdt. De gevolgen hiervan zijn dat je te maken kunt krijgen met incassokosten die behoorlijk op kunnen lopen. Bovendien doet het niet tijdig betalen van facturen jouw naam en reputatie geen goed. Dit kun je je als zzp-er zijnde natuurlijk helemaal niet veroorloven!
 

Schenk aandacht aan de website en sociale media

Je komt vaak tijd te kort als zelfstandig ondernemer. Je moet nieuwe klanten werven, de administratie bijhouden en je bent nog directeur ook! Oh ja, en dan heb je ook nog een website en is jouw bedrijf ook nog actief op sociale media. Het is o zo gemakkelijk om website en sociale media even te laten voor wat het is als je het druk hebt. Doe dit niet, want je neemt dan best een risico. Om hoog te ranken in zoekmachines als Google, dan zul je jouw website up to date moeten houden. Je zult regelmatig iets van je moeten laten horen, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Zo houdt de website z’n status en zullen potentiële opdrachtgevers je makkelijker en sneller weten te vinden. Maak een checklist of een to do list, zodat je dit aspect van het ondernemerschap niet uit het oog verliest.
 
Voor vragen of meer informatie : neem gerust contact met ons op.