Als je van plan bent om een eigen bedrijf te starten, dan is het belangrijk om je vooraf een beeld te vormen van de kosten die dit met zich meebrengt. Vanzelfsprekend zijn de kosten niet voor elke sector of beroepsgroep gelijk. Toch valt er wel degelijk iets over de opstartkosten van het voor jezelf beginnen te vertellen, omdat er nu eenmaal ook een aantal kosten zijn waar elke ZZP­er mee te maken krijgt. Uiteraard vertellen we je graag iets meer over deze kosten.

 
 
 
 
 
 

Inschrijving Kamer van Koophandel

Voor jezelf beginnen start altijd met een bezoek aan de Kamer van Koophandel. Je zal je namelijk in moeten schrijven in het Handelsregister van de KvK. Tot 2013 was het zo geregeld dat je jaarlijks een bijdrage aan de KvK verschuldigd was. Anno nu is dit anders en betaal je eenmalig een bedrag van €50,­ voor de inschrijving in het Handelsregister. Zorg ervoor dat je jouw bankpas bij je hebt als je naar de KvK gaat, want je kunt dit bedrag alleen via pin betalen. Wanneer je een uittreksel van jouw inschrijving in papieren vorm nodig hebt moet je hier €15,­
extra voor afrekenen.
 

Bedrijfskosten

Gefeliciteerd, de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is een feit. Je wil natuurlijk nu niets liever dan direct van start gaan. Iets waar je vandaag de dag simpelweg niet buiten kunt is een goede, betrouwbare internetverbinding en een mobiele telefoon. Dit zijn ongetwijfeld ook voor jou één van de eerste bedrijfskosten die je maakt. Zeker in de opstartfase van jouw bedrijf zal je veel bellen en gebruik maken van (mobiel) internet. Er valt immers veel te regelen en te doen. Bovendien zal je veel contact hebben met leveranciers en (potentiële) klanten. De ervaring leert dat je ongeveer veertig tot vijftig euro in de maand kwijt bent voor een mobiel telefoonabonnement. Hierbij zijn het toestel en een ruime internetbundel dan wel inbegrepen. Voor een betrouwbare en snelle internetaansluiting ben je zo rond de vijfentwintig euro in de maand kwijt.

Naast deze bedrijfskosten krijg je uiteraard ook met andere bedrijfskosten te maken. Hierbij moet je denken aan zaken als:

● jouw eigen website (bouwen, webhosting, beheer)
● brandstofkosten voor jouw bedrijfsauto –of busje
● eventuele abonnementen op bijvoorbeeld vakliteratuur of krant
● promotionele artikelen als visitekaartjes
● kantoorinrichting
● kosten voor accountant/boekhouder

Uiteraard geldt hierbij wat voor jou van toepassing is.
 

Bedrijfsmiddelen die aftrekbaar zijn

Het is goed om te weten dat je een groot aantal kosten belasting aftrekbaar zijn. Bedrijfskosten zijn relatief lage kosten in vergelijking met bedrijfsmiddelen. Bedrijfsmiddelen kun je het beste zien als een investering voor de langere termijn. De kosten van bedrijfsmiddelen lopen sterk uiteen en zijn onder andere afhankelijk van het beroep dat je uitoefent. Een ZZP­er die als freelance tekstschrijver aan de slag gaat heeft aan een goede laptop vaak al genoeg om aan het werk te gaan. Maar als je een klusbedrijf begint, dan laat het zich raden dat je zal moeten investeren in gereedschap en een bedrijfsbusje.

Naast zogenaamde materiële zaken zijn er ook bedrijfsmiddelen die we onder de noemer immateriële zaken kunnen scharen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bepaalde vergunningen die je misschien nodig hebt. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die je meerdere jaren achter elkaar gebruikt. Dit is de reden dat ze vallen onder de vaste activa van jouw bedrijf. Het is natuurlijk geen verrassing dat de Belastingdienst ook iets vind van deze bedrijfsmiddelen. Zo mag je deze kosten niet direct bij aanschaf in één keer aftrekken. De Belastingdienst ziet deze gemaakte kosten als investeringen en dit houdt in dat je deze kosten in een bepaald aantal jaren kunt afschrijven. Hou er dan wel rekening mee dat je te maken hebt met een door de fiscus bepaalde grens van het investeringsbedrag (€450,­). Bedragen lager dan deze 450 euro kun je direct aftrekken in het jaar dat je deze hebt aangeschaft.
 

Zakelijk rijden

Als beginnende ZZP­er kun je uiteraard kiezen voor zakelijk rijden. Je hebt wat dit betreft verschillende mogelijkheden. Zo kun je ervoor kiezen om:

● zakelijk te rijden in je eigen privéauto
● jouw privé auto over te schrijven naar jouw bedrijf
● een bedrijfsauto –of busje aan te schaffen
● zakelijk een auto te leasen

Wat voor jou het meest gunstig is, dat is moeilijk aan te geven. Verschillende factoren spelen hierin een rol, waar de bekende bijtelling er slechts eentje is.
 

Zakelijke bankrekening

Je doet er altijd goed aan om voor jouw bedrijf een zakelijke bankrekening te openen. Op deze manier hou je het overzicht en lopen zakelijke ­en privétransacties niet door elkaar. Bijkomend voordeel is dat je op deze manier in één oogopslag kunt zien hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. Dit alles los gezien van het feit dat een zakelijke bankrekening ook bijdraagt aan de professionele uitstraling van jouw bedrijf.
 

Zakelijke verzekeringen

In jouw privésituatie heb je ongetwijfeld een aantal risico’s afgedekt door middel van verzekeringen. Als je voor jezelf begint raden we je aan om er voor te zorgen dat je ook op het zakelijke vlak risico’s afdekt. Zakelijke verzekeringen voorzien in deze behoefte. Denk hierbij aan onder andere een arbeidsongeschiktheidsverzekering, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een zakelijke rechtsbijstandsverzekering.
 

Bedrijfsruimte

Echt voordelig voor jezelf beginnen doe je natuurlijk door te starten vanuit huis. Dit is uiteraard lang niet altijd mogelijk en wellicht in jouw geval ook niet ideaal als je klanten wilt ontvangen. Een bedrijfsruimte is dan een betere optie. Je kunt tegenwoordig ook zogenaamde flexplekken huren, per dag, week of maand. Ook zijn er bedrijven, banken bijvoorbeeld, die ruimtes beschikbaar stellen waar ZZP­er kosteloos gebruik van kunnen maken.
 

Promotionele kosten

Om je goed in de markt te zetten is het belangrijk om te investeren in marketing. Op deze manier kun je jouw bedrijf en de producten en of diensten die je aanbiedt promoten. Afhankelijk van het budget dat je hiervoor beschikbaar hebt kun je op verschillende manieren adverteren. Adverteren via social media is een vorm van adverteren die relatief goedkoop is en waarmee je een groot bereik hebt. Uiteraard zijn advertenties in een lokale of regionale krant nog steeds erg effectief. Wanneer je wil dat jouw website hoog scoort in zoekresultaten van Google, dan raden we je aan om aan zoekmachinemarketing of zoekmachineoptimalisatie te doen. Dit is vaak specialistisch werk dat je, als je hier zelf geen kennis van hebt, beter kunt uitbesteden. Een effectieve reclamecampagne hoeft lang niet altijd veel geld te kosten. Goed nadenken over een strategie en gericht adverteren biedt vaak al snel goede resultaten.
 

Voorraadbeheer en voorraadadministratie

Het aanhouden van voorraden blijkt voor veel startende ondernemers een ingewikkeld iets. Wellicht heb je zelf niet de financiële middelen om voorraad aan te kopen en ben je daarom aangewezen op een bedrijfsfinanciering. Als je ervoor kiest om voorraad aan te houden, en je doet dit vanuit huis, dan kun je tegen het probleem aanlopen dat je te weinig ruimte hebt. Aan één kant een goed teken dat je als het ware uit je jasje groeit, maar aan de andere kant wordt je dan wel geconfronteerd met extra kosten, namelijk die voor een externe opslag. Veel ondernemers die een webwinkel zijn begonnen kiezen voor dropshipping. Hierbij heb je niet te maken met voorraadproblematiek, omdat de goederen vanuit de leverancier direct naar de klant worden verzonden.
 

Een goede voorbereiding is alles

Zoals met alles geldt ook voor het starten van een eigen bedrijf dat een goede voorbereiding alles is. Zorg ervoor dat je een gedegen ondernemersplan hebt, waar een gedegen financiële onderbouwing onderdeel van is. Dit zorgt ervoor dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Verder is het belangrijk dat je ook geld opzij zet (reserveren) om tegenslagen en onverwachte kosten/uitgaven op te kunnen vangen. Je ontkomt niet aan het betalen van belasting en ook daar zal je geld voor moeten vrijmaken. Ditzelfde geldt voor het opbouwen van pensioen. Wil je er ook na jouw werkzame leven financieel goed voorstaan, dan zal je hier als ZZP­er zelf iets voor moeten regelen. We raden je aan om een kwart van jouw bruto inkomen opzij te zetten voor de aangifte inkomstenbelasting. Tot slot is het verstandig om de BTW die je ontvangt apart te zetten, omdat je deze nu eenmaal moet afdragen middels de BTW aangifte die je per kwartaal moet doen.
 
Voor vragen of meer informatie : neem gerust contact met ons op.