Voor jezelf beginnen, in de vorm van het starten van een webwinkel, is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Bovendien is het een relatief voordelige vorm van het starten van een eigen bedrijf. Weet echter dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is en dat er een aantal punten zijn die echt je aandacht verdienen. Heb je deze punten vanaf het begin onder controle? Dan maak je pas echt een goede start met jouw eigen webwinkel.
Cybercriminelen liggen op de loer
Veilig online winkelen is een actueel en veel besproken thema. Cybercriminelen kunnen het ook op jouw website en webwinkel hebben voorzien. Je bent dus best kwetsbaar, want jouw hele bedrijfsvoering is gebaseerd op internetverkopen. Een goede beveiliging van jouw webwinkel en website is dan ook een absolute randvoorwaarde wanneer je een webwinkel gaat beginnen. Een goede beveiliging helpt voorkomen dat jouw site gehackt wordt en zorgt dat vertrouwde gegevens goed beschermd zijn.
Ook kun je je op deze manier wapenen tegen een DdoS-aanval, die als doel heeft om complete systemen lam te leggen. Meestal zijn dit soort aanvallen niet gericht op webwinkels, maar vooral op grote bedrijven en (overheids)organisaties. Je kunt hier echter wel slachtoffer van worden als bijvoorbeeld jouw internetprovider geraakt wordt door een DdoS-aanval.
Bescherm jouw klantgegevens goed!
Wanneer je langdurig niet gevonden kunt worden door jouw klanten, dan is de kans klein dat zij je in de toekomst wel weer zullen weten te vinden. Dit kan je uiteraard veel geld kosten. De beveiliging van je webwinkel/website is één, de bescherming van jouw klantgegevens is minstens zo belangrijk. Als de klantgegevens die jij hebt verzameld openbaar gemaakt worden, dan ben je bij wet verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, waarbij je het risico loopt een forse boete te krijgen.
En hoe zit het eigenlijk met productaansprakelijkheid?
Nog een punt wat aandacht verdient is de productaansprakelijkheid. Als je de producten die je verkoopt zelf maakt, dan ben jij hiervoor aansprakelijk in het geval er schade door ontstaat. Weet echter dat je ook aansprakelijk bent als je de producten niet zelf maakt, maar deze importeert uit landen buiten de EU. China is bijvoorbeeld een populair land om goederen in te kopen, maar jij bent wel verantwoordelijk voor deze producten. Jij brengt ze immers hier op de
markt! Dit zelfde geldt als je artikelen binnen de EU koopt en waaraan je jouw eigen label verbindt. Tot slot raden we je aan om zeer kritisch om te gaan met klanten uit Amerika en Canada die artikelen in jouw webwinkel bestellen. Gaat er iets mis, dan liegen de schadeclaims uit deze landen er niet om!
Check jouw leveranciers en transporteurs!
Heb je een webwinkel, dan zal je vast en zeker de bestelde artikelen naar jouw klanten versturen. Als een klant zegt dat zijn pakketje niet bezorgd is, dan kun je niet anders dan het door de klant betaalde bedrag vergoeden. Een andere mogelijkheid die je hebt is om het artikel opnieuw naar deze klant te versturen. Welke mogelijkheid je ook kiest, het kost je altijd geld. Het is dan ook erg belangrijk dat je van jouw leveranciers en pakketbezorgers op aan kunt.
En wat te doen bij schade aan goederen door transport en/of opslag?
Als zzp-er met een eigen webwinkel loop je de kans dat jouw artikelen tijdens opslag of tijdens het bezorgtraject beschadigen. Ook kan er uiteraard iets mis gaan tijdens het laden en lossen van de producten. Jouw klanten zullen beschadigde artikelen niet accepteren en melden zich bij jou en niet bij de transporteur. Jij bent immers voor de klant het aanspreekpunt. Ditzelfde geldt
voor het missen van een (bezorg)deadline. Voor je het weet heb je een negatieve review te pakken, dus besteedt ook zeker aandacht aan dit onderdeel van de webwinkel.
Ben jij zelf ook 24/7 bereikbaar?
Een webwinkel starten betekent dat je er 24/7 voor je klant moet zijn. Hoe ga je dit regelen als je eens van een vrije dag wilt genieten of als je op vakantie bent? De bestellingen zullen toch de deur uit moeten. Regel dit goed, want voor je het weet ben je 24/7 met je werk bezig en loop je de kans tegen een burnout op te lopen.
Schade door brand en/of wateroverlast
Veel webwinkels leveren vanuit eigen voorraad. Er wordt hierbij helaas vaak te weinig rekening gehouden met mogelijke waterschade en/of brand. Terwijl dit soort schade juist grote financiële gevolgen met zich mee kan brengen. Sta jij er financieel zo goed voor dat je een complete voorraad op korte termijn kunt vervangen? En kun jij je het verlies aan omzet doordat je niet kunt leveren veroorloven? Door het afsluiten van een verzekering kun je deze risico’s beperken
Houd rekening met retourzendingen!
Als webshopeigenaar zal je ongetwijfeld te maken krijgen met klanten die niet tevreden zijn met het door jou geleverde artikel. Het is wettelijk zo geregeld dat klanten die online iets kopen een bedenktijd hebben van veertien dagen. Binnen deze termijn kan een klant de ontvangen artikelen retour sturen, zonder opgaaf van reden. Je kunt dan ook niet anders dan dit soort retourzendingen accepteren en vergoeden. Het zal je vast niet verbazen dat de kosten die hiermee gemoeid zijn voor jouw rekening komen.
Voor vragen of meer informatie : neem gerust contact met ons op.