Vanuit huis werken is vrij eenvoudig als starter. Een zolderkamer of garage kan al snel omgetoverd worden tot een nette werkruimte. Hoewel je niet veel voor een bedrijfsruimte aan huis hoeft te investeren, zijn er toch een aantal regelingen waarmee je rekening moet houden.

Een bedrijf aan huis starten lijkt misschien een hele grote stap, daarom beginnen we bij het begin. Wat zegt de wet over een bedrijf aan huis starten? Het bedrijf is gevestigd in een woonhuis, waarbij het bestemmingsplan een woonbestemming is. Expliciete toestemming van de gemeente is dus in de meeste gevallen nodig om thuis een bedrijf op te zetten. In dit geval kun je een ontheffing of aanpassing aanvragen. Het beleid rondom het bestemmingsplan kan per gemeente verschillen.

Echter, is hier een uitzondering op. Iemand met een vrij beroep heeft geen toestemming van de gemeente nodig om dit beroep thuis te beoefenen. Over de precieze definitie zijn de overheid en Belastingdienst niet duidelijk, maar in de praktijk gaat het voornamelijk over beroepen die zelfstandig uitgeoefend kunnen worden met de vereiste kennis en vooropleiding. Voorbeelden hiervan zijn tekstschrijvers, huisartsen, belastingadviseurs en psychologen.

Regels vanuit de gemeente

Oefen je een vrij beroep uit, dan hoef je dus niet eerst toestemming te vragen bij de gemeente om een bedrijf aan huis te starten. Wel zijn er een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen. Zo stelt de gemeente dat de woning het oorspronkelijke woonkarakter moet behouden. De meeste gemeenten heeft vastgesteld dat maximaal 1⁄3 van je woning mag functioneren als bedrijfsruimte.

Daarnaast moet je voorkomen dat jouw bedrijf overlast veroorzaakt. Denk hierbij aan een mogelijk tekort aan parkeerruimte of neonverlichting aan je huis als reclame. Wat wel toegestaan is, is een apart naambordje naast de deur.

Ook zijn er regels rondom het inhuren van personeel. Doordat het bestemmingsplan van de woning een woonbestemming is, staan veel gemeenten niet toe dat er personeel vanuit jouw woning werkt. Wanneer iemand daadwerkelijk bewoner is, zoals een au-pair, mag die vanuit het huis werken.

Benut de fiscale voordelen

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt of koopt, kan je gemaakte kosten opvoeren als bedrijfskosten. Deze kosten zijn aftrekbaar voor de belasting. Werk je vanuit huis, dan mag je de kosten alleen aftrekken als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • De werkruimte heeft een eigen ingang
  • De werkruimte heeft eigen voorzieningen, zoals sanitair
  • De werkruimte kan verhuurd worden
  • De ruimte wordt voor minstens 90% gebruikt als werkruimte

Op de website van de Belastingdienst staat een tool waarmee je kunt checken of jouw woning geschikt is voor een werkruimte aan huis. Ook is het verstandig om met een boekhouder te kijken wat in jouw situatie mogelijk is.

Het inrichten van de werkruimte

Nu dat alle regelgeving op een rijtje is gezet, kan je beginnen met het inrichten van de werkruimte. De meubels die je plaatst in je werkruimte, zoals een trendy bureau en een ergonomische bureaustoel, komen allemaal voor eigen rekening. De apparaten zoals een laptop of vakliteratuur zijn daarentegen fiscaal aftrekbaar, deze vallen namelijk wel onder bedrijfskosten.

Bij het inrichten van je bedrijf aan huis, wil je natuurlijk wel dat alles goed verzekerd is. De privé-inboedelverzekering die je normaal gesproken al hebt, geldt in principe niet voor de bedrijfsmiddelen die je in de werkruimte gebruikt. De bedrijfsmiddelen en zakelijke activiteiten zijn niet meeverzekerd, daarom moet je daarvoor een aparte bedrijfsverzekering afsluiten. Ditzelfde geldt voor onder andere de aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering en opstalverzekering. Deze verzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar voor alle ondernemers.

Voor al je vragen of wil je meer informatie:: neem gerust contact met ons op.