Het is vaak een flinke uitdaging om de financiering rond te krijgen als je een nieuw, innovatief product op de markt wilt brengen. Dit zelfde geldt als je een bedrijf wilt beginnen. Het komt helaas veelvuldig voor dat het je niet lukt om het benodigde startkapitaal via één partij bij elkaar te krijgen. Wanneer dit het geval is, ga dan niet bij de pakken neer zitten. Crowdfunding is dan wellicht een mogelijkheid voor je om je bedrijf of plannen te financieren.
 
 
 
 
 

Verschillende varianten van crowdfunding

De basisdefinitie van crowdfunding is dat meerdere investeerders samen een bepaald project financieren. Toch is hier wel enige nuance in aan te brengen. Er zijn namelijk verschillende varianten van deze vorm van financieren, namelijk:

  • Voorverkoop
  • Eigen – vreemd vermogen
  • Sponsoring & donaties

Bij voorverkoop kopen de investeerders jouw product. Voordeel hiervan is dat je direct een afzetmarkt hebt en kunt meten hoe je product het ‘doet’. Bij eigen vermogen gaat het om inbrengen van zogenaamd eigen geld. Bij vreemd vermogen hebben we het juist over een lening. Sponsoring en donaties zijn vooral interessant voor de geldvrager, omdat hier geen tegenprestatie tegenover staat. Je begrijpt dat deze laatste variant niet geschikt is voor alle projecten.

 

Als je van plan bent om crowdfunding in te schakelen voor jouw project of bedrijf, zorg dan dat je op de hoogte bent van de verschillende vormen van crowdfunding. Alleen dan kun je de voor jou meest geschikte vorm kiezen.
 

Is crowdfunding eigenlijk wel iets voor jou?

Als je je verdiept in de verschillende vormen van crowdfunding, dan begint deze manier van kapitaal vergaren al iets meer te leven voor je. Het is een moment waarop je al kunt bepalen of dit ook iets voor jou is. Een Nederlands crowdfundingplatform, genaamd Collin Crowdfund, legt je op hun website een aantal vragen voor die je helpen om erachter te komen of crowdfunding bij je past. Dit zijn vragen als:

  • Kun je in heldere bewoordingen vertellen waar je de gevraagde financiering voor wilt gebruiken?
  • Heb je een netwerk dat je kunt enthousiasmeren met jouw plannen?
  • Is de tegenprestatie die je levert duidelijk en interessant voor investeerders?
  • Ben je in staat om je plannen op korte termijn voor te leggen aan zoveel mogelijk potentiële investeerders?

 

Kies het juiste crowdfundingsplatform

Crowdfunding is erg populair. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een behoorlijk aanbod is aan crowdfundingsplatforms waarop je je plannen kunt presenteren. Wil je jouw doelgroep bereiken, kies dan niet zomaar een platform. Check websites en doe onderzoek op welke platforms jouw doelgroep te vinden is. Indien gewenst kun je hiervoor gebruikmaken van de diensten van een tussenpersoon. Kickstarter en Symbid zijn grote spelers, maar ook van Collin Crowdfund of ZIB Crowdfunding heb je misschien wel eens gehoord. Oneplanetcrowd is een platform dat met name geschikt is voor het aanbieden van projecten die zich richten op innovatie en duurzaamheid.
 

Maak een helder plan

Als een crowdfundingcampagne gaat starten, doe dit dan wel doordacht door met een concreet en duidelijk plan voor de dag te komen. Dit plan stel je op voor de investeerders, maar zeker ook voor jezelf. Het opstellen van een concreet plan dwingt je na te denken over zaken als doelstellingen, acties en resultaten. Een goed doordacht plan dwingt respect af bij investeerders en zo creëer je een win-win situatie. Alles in een crowdfundingcampagne draait om kort, bondig en concreet zijn met betrekking tot de plannen die je hebt. Het is de kunst om investeerders warm te laten draaien voor jouw initiatieven. Dit kan alleen als je helder en concreet bent. Belangrijke punten van aandacht zijn:

  • Doelstellingen die je nastreeft
  • Benodigde middelen
  • Planning ( korte en lange termijn)
  • Wat is de ROI (return of investment) ofwel, je tegenprestatie?

Het is niet altijd mogelijk om je investeerders iets terug te kunnen geven voor hun investering. Indien dit wel mogelijk is, maak dit dan duidelijk in je campagne. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat initiatieven waar een beloning tegenover staat een slagingskans hebben van 45% . Zonder tegenprestatie is de kans op succes beduidend minder, namelijk 28% (bron: crowdfundplatform Kickstarter).

 

Maak je campagne persoonlijk

Investeerders op een crowdfundingplatform baseren hun keuze vaak mede op gevoel en emotie. Dit is een belangrijk gegeven om rekening mee te houden. Als jij in staat bent om jouw gevoel en passie voor jouw plannen over te brengen in een goed verhaal, dan is de kans groter dat investeerders geïnteresseerd zijn in jouw plannen. Maak je campagne dan ook persoonlijk, want dit spreekt aan.

 

Maak gebruik van je netwerk

Iedereen heeft een netwerk. Dit zijn niet alleen zakelijke relaties, maar ook familie, vrienden en kennisen. Je netwerk inschakelen is een relatief makkelijke manier om aandacht voor je crowdfundingcampagne te genereren. Een uitstekende manier om zowel online als offline de aandacht op je campagne te vestigen. Maak ook gebruik van social media. Op zakelijke social media kanalen als Linkedin en Twitter kun je ook aandacht genereren voor je campagne. Zeker wanneer je met een aansprekende campagne of een innovatief idee komt, loop je dan de kans dat mensen dit gaan delen. Kijk er niet raar van op als er vervolgens iemand over jouw ideëen gaat bloggen of dat je hiermee de media haalt. Vergeet dan ook zeker niet om bedrijven en branchegroepen via social media te benaderen.
 
Voor vragen of meer informatie : neem gerust contact met ons op.